بهبود دفینه یابی توانایی شما
بهبود دفینه یابی توانایی شما
طبق بررسیهای صورت گرفته در آبانبارهای شهرستان اسفراین چنین به نظر میرسد که اکثر آبانبارها از آب رودخانه تأمین میشدهاست. نمونه موردی آن: آبانبار صفیآباد از رودخانه گرماب، آبانبار خوش از رودخانه روئین و آبانبار آجقان که از طریق قنات روستا تأمین میشدهاست. طی کاوشهای باستانشناسی در شهر تاریخی اسفراین آثار زیادی از قطعات کاشی بهدست آمده که نشان میدهد هنر کاشیکاری در این شهر در زمان حیات از شکوفایی و رونق بالایی برخوردار بودهاست و اصولاً از این هنر در بناهای شاخص استفاده میشدهاست. این محل طبق اشارات متون تاریخی و سفرنامه نویسان خارجی و گفتار مردم محلی مسجد جامع شهر تاریخی اسفراین بودهاست؛ و طبق یافتههای باستانشناسی در این محل چند دوره استقراری از صدر اسلام - صفویه مشاهده گردیدهاست. در شمال شارستان هم بخشهایی از یک آبانبار دیگر کشف شده این آبانبار هم متعلق به قبل از دوره صفویه بوده و ایوان آن رو به غرب بوده و مخزن در شرق واقع شدهاست.
سوزان پترسون نیز اسگرافیتو را یکی از روش های تزیین سفال دوغابی چنین معرفی می کند «که بدنه گلی با یک یا چندین دوغاب رنگی پوشیده شده وسپس با کنده کاری(خراش) خطوط با عمق مناسب در قسمت های دوغاب شده، طرح های تزیینی ایجاد می¬شود،برای ایجاد خطوط مختلف از ابزار گوناگونی استفاده می شود.»(پترسون،1388) البته اگر بخواهیم این واژه را از لحاظ تاریخی بررسی کنیم، ظروف اسگرافیتو در ایران نام های دیگری نیز بر خود گرفته اند به طوری که «این ظروف به علت استفاده از طرح های تاریخی ایران مانند نقش اسفنکس¬هایی با بدن شیر و سر انسان، عقاب، اسب، شیر و مرغ عنقا، به ظروف گبری معروف شده و بیشتر منسوب به گروس و آمل و آقکند و یاسکند هستند و تحت عنوان ظروف اسگرافیتو و شانلوه ساخته شده اند. در کرانههای جنوبی دریای مازندران، سرزمینهای دیلم، گیلان و مازندران از لحاظ سیاسی، چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام، دارای استقلال بودند ولی از نظر جغرافیایی بخشی از ایران بهشمار میآمدند. از لحاظ گاهنگاری با توجه به قرار گرفتن در خارج از حصار دوره صفویه و مصالح به کار رفته، رونق و شکوفایی این بنا را میتوان به دوره قبل از صفویه نسبت داد.
تداوم یافتهاست، مطالعات انجام شده در مورد سفالینههای مکشوفه از «شهر بلقیس» ثابت میکند که ساخت سفالهای با لعاب یکرنگ در ابتدای دوره اسلامی از اهمیت خاصی برخوردار شده و از نظر تعدد و تنوع از مقبولیت برخوردار است. گونه سفالینههای با لعاب یکرنگ در میان یافته های«شهر بلقیس» از کمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. سفالینههای قرون دهم - دوازدهم (ه. بار تسلط عرب کمکم بر ایرانیان سنگینتر میشد و منظور دینی عرب با اغراض شخصی و حکومت قوم غالب بر مغلوب و تحقیر مردم غیر عرب و استفاده از نتیجه زحمت تابعان تبدیل میگشت. کاربرد تاریخی ایران تمام مرزهای سیاسی کشوری که تحت تسلط ایرانیان بود همچو میانرودان و اغلب ارمنستان و جنوب قفقاز را هم در بر میگیرد. ق ساخته شد و کاربرد آن در دوره فرمانروایی ایلخانان به اوج رسید (بزرگمهری و خدادادی، ۱۳۹۲ :۱۱۰). حال آنکه، دوره مس سنگی پسین به منظور بررسی شکلگیری دولت به خوبی بررسی شده است.
کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته میشود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلیمتر است و یک روی آن دارای سطحی شیشهای بوده و کاملاّ صاف و صیقلی میباشد. فلزیابهای فرستنده - گیرنده از یک عدد دیسک فرستنده در جلو و یک دیسک گیرنده در انتها دستگاه که معمولاً به شکل مربع میباشند تشکیل شدهاند. این آبانبار نسبت به آبانبار جنوب شارستان سالمتر بوده کهاز سه بخش شامل ایوان ورودی، پلکان و مخزن تشکیل شدهاست که به شرح ذیل میباشند: ۱-ایوان ورودی: این بخش از بنا به دلیل واقع شدن در زیر جوی آب کشاورزی و تخریبات صورت گرفته اطلاعاتی حاصل نشدهاست. است که متن عربی آن به شرح ذیل میباشد: «… و قال حمزة بن یوسف السهمی: روی بجرجان سنة اثنتین و تسعین و مائتین. درمورد ساخت این گونه ظروف، آقای کامبخش فرد معتقد است که تکنیک ساخت این ظروف به این روش بوده که بدنه سفال را پس از شكل پذيري به پوسته و آستري از لعاب سربي اندود كرده در كوره مي پختند و پس از پخت و سرد شدن با ابزار نوك تيز اقدام به نقر نقش هاي منظم يا نامنظم گل و گياه كرده ، چندين لعاب رنگي از قبيل زرد و ارغواني را به تفكيك يا درهم و به نوبت در نقاط مورد نظر مي پاشيدند و سپس مجدداً آن را مي پختند تاخطوط منقور و گود شده رنگ هاي زرد و سبز و ارغواني، در زمينه گودي ها كنتراسي از خط ، رنگ و نقش به وجود آوردند .
این لینک
منبع
سایت
سایت منبع
لینک منبع
این سایت
اینجا
این سایت
این لینک
منبع